Už v Bibli, v knize Genesis, se hovoří o stvoření světa, jež začíná právě světlem. Tato známá pravda v poslední době čím dál tím víc nabývá na významu. Světlo totiž − stejně jako třeba to, co jíme − působí na náš biorytmus. Současné pravidlo číslo jedna tedy zní: Toužíte-li být super výkonní, nevybírejte osvětlení do bytu jen podle vzhledu. Dnes totiž frčí zdravé osvětlení.

Svítit doma v souladu s přírodou je vlastně velmi jednoduché. Svítidla bychom měli vybírat tak, aby všechny procesy v našem těle mohly probíhat podle původního přirozeného nastavení. Lidský organismus je totiž vybaven biologickými hodinami, které spravují důležité procesy v těle na základě pravidelného střídání světla a tmy. Pamatujte také na to, že každý světelný zdroj má svůj správný čas a použití. O tom ale až za chvíli.

Řiďte se sluncem

U nás se na problematiku světla specializuje Hynek Medřický ze světelného studia Artemide v Praze. „Na začátku člověk vnímal pouze rozdíl mezi tmou a světlem. Oko, které dnes „nosíme“ v hlavě, je staré 350 milionů let a jeho vývoj trval asi 200 milionů let za stále stejných podmínek ve dne světlo, v noci tma. Zhruba 1,9 milionu let používáme my lidé pro prodloužení dne oheň, který obsahuje jen dlouhé vlnové délky, tedy červené světlo, a teprve 130 let používáme elektrické zdroje světla, které vyzařují i krátké vlnové délky – modré světlo. To může negativně ovlivňovat naše biologické hodiny v noci,“ vysvětluje Hynek Medřický.

Všichni také víme, že abychom mohli přes den podávat dobré výkony, musíme být odpočatí. K tomu nám pomáhají hormony. Spánek vyvolává a ovlivňuje melatonin, aktivitu zase serotonin. A co je důležité, jejich tvorba se odvíjí právě od světla.

Modré světlo v noci škodí

Platí totiž, že způsob, kterým doma svítíme, a světlo, kterému se před spaním vystavujeme, mají vliv na kvalitu spánku. Čili příliš modré a studené světlo blokuje v těle výrobu melatoninu, hormonu, který je zodpovědný za spánek.

Pro to, abyste světlo využívali co nejvíce v souladu s přirozenými biorytmy, je důležité, který světelný zdroj použijete v průběhu dne či po setmění. Modré světlo byste za tmy spíše používat neměli, s červeným zacházejte s rozvahou.

Nejlépe to demonstrují třeba moderní LEDky, které vyzařují tolik modrého světla jako slunce v poledne. Používáte-li je v noci, organismus dostává informaci, že spát se rozhodně nejde. „Spánkový hormon melatonin se řídí světlem především krátkých modrých vlnových délek. Používáním světla s modrou vlnovou délkou v době 1,5 hodiny před spaním si hladinu melatoninu snižujeme a dlouhodobě snížená hladina melatoninu může být příčinou nespavosti a další zdravotních problémů,“ podotýká Hynek Medřický.

LED zdroje tedy používejte od rána a v průběhu dne, kdy se chcete udržet aktivní, například při práci, učení, vaření. LEDky nepatří do ložnice či dětského pokoje. Můžete je také používat v zimě v koupelně, kdy potřebujete bílé světlo pro to, abyste se ráno rychle nastartovali. Večer zde sviťte klasickou nebo halogenovou žárovkou vybavenou stmívačem.

LEDky můžete dále používat jako:

  • Osvětlení do kuchyně
  • Osvětlení do obýváku
  • Osvětlení na chodbu či schodiště
  • Osvětlení do pracovny

Televize do ložnice nepatří

Pozor si dejte na noční surfování po internetu v posteli či vyřizování e-mailů před spaním. Jen těžko pak usnete, mobilní telefony, tablety, televize a jiné monitory totiž vyzařují velké množství modrého světla. Hynek Medřický doporučuje pro tyto účely používat červené brýle nebo filtry, které modrou vlnovou délku blokují. Ideální ovšem bude, když se těmto „kratochvílím“ po osmé hodině večerní vyhnete.

Halogenovou a klasickou žárovku používejte doma pro relaxaci, tzn. v momentě, kdy se připravujete na spánek. V zásadě se jedná o všechna světla, která vyzařují teplé, žluté až načervenalé světlo s nízkým podílem modré složky.

Hodí se na:

  • Osvětlení do jídelny
  • Osvětlení do obývacího pokoje
  • Osvětlení do koupelny
  • Osvětlení toalety
  • Osvětlení v ložnici
  • Osvětlení v dětském pokoji

3 pravidla zdravého osvětlení

V noci používejte světlo, které neobsahuje modré vlnové délky. Osvětlení umisťujte ideálně v úrovni očí. Používejte stmívače například v koupelně, v ložnici a v dětském pokoji.

Červené versus modré světlo

Dlouhé vlny jsou červené, krátké vlny jsou modré. Žárovka s vláknem obsahuje malé množství modrého světla, které lze při použití stmívače odstranit. Zářivka vždy obsahuje modrou vlnovou délku. I „nejteplejší“ LED obsahuje modrou vlnovou délku. Výjimkou jsou RGB LED v režimu oranžová až červená.

Vyberte si dřevostavbu

dům z
katalogu

Postavíme vám dřevostavbu podle domu z katalogu. Ale také podle individuálního návrhu.

Prohlédnout katalog

individuální
dům

Postavíme vám dřevostavbu podle domu z katalogu. Ale také podle individuálního návrhu.

Více informací

Reference

„Kabelka“ opustil hokejový svět a na Kladně otevřel restauraci

Pětkrát vyhrál titul mistra světa, nad hlavou držel Stanley Cup, na svém kontě má i olympijskou medaili. František Kaberle junior přezdívaný „Kabelka“ má za sebou skvělou kariéru, během níž deset let působil i v zámořské NHL. Na rozdíl od svého bratra, který má v Torontu rodinu, se po skončení kariéry vrátil do vlasti.

Více informací

Postavila si dům svých snů

Před třiceti lety postavila rodina Blanky Chvalovské veliký dům v Blšanech. Když se ale její syn usadil ve Spojených státech, zůstala v obrovské dvougenerační vile sama. A začala proto přemýšlet o novém, o poznání menším domě.

Více informací

Prostornou terasu si užívají

Pokud chcete trávit teplé dny spíše venku než v domě, určitě uvítáte rozměrnou terasu. Ideálně navíc krytou před menší nepřízní počasí. Terasa nebývá standardní součástí typových domů od Haas Fertigbau, můžete si ji ovšem objednat u firmy Guzman. Podobně postupoval i pan Gaudek, který si přál zastřešenou terasu, kde by mohl trávit příjemné chvíle s rodinou.

Více informací
rodinné domy

    Mám zájem o rodinný dům [_post_title]

    Abychom vás mohli kontaktovat, musíme po nějakou dobu s maximální péčí zpracovávat vaše osobní údaje. Kompletní informace a podmínky zpracování naleznete zde.